Header Top
Header Middle
Header Bottom
Forsiden BLOG Forum Fotos Video Om Den Gule Negl

Er rygeforbud skyld i trætte piloter?

1. maj, 2011 | debat indlæg, gæsteskribent, politik, rygeforbud, rygning, videnskab

♦ Rygere kan arbejde koncentreret i flere timer end ikke-rygere

♦ Læger advarede mod rygeforbud i cockpittet allerede i 1976

Se også: JP web version og 180grader: Er rygeforbud skyld i flere trætte piloter?

- Af Niels Ipsen, miljøbiolog & Klaus Kjellerup, researcher

DEBATINDLÆG:                                                                    - NB: English version

- Trætte piloter i passagerfly falder ofte i søvn i cockpittet med risiko for flykatastrofer, skriver JP 17/4.

Trafikstyrelsen har registreret en firedobling i antal indberettede pilotfejl pga. træthed. I 2008 var der otte danske fejlhændelser mod kun to for 10 år siden. I år er antallet allerede oppe på fire.

Nye EU-arbejdstidsregler, som tvinger piloterne til 60 ugentlige flyvetimer, angives som årsagen. Der kan imidlertid også være andre årsager:

Rygeloven, der siden 2007 har forbudt rygende piloter at ryge under flyvning, har en uheldig sideeffekt: Den nedsætter ryger-pilotens koncentration og udholdenhed markant - med risiko for fatale fejl. 

Rygere er mere vågne

Dette er bevist i videnskabelige forsøg (1): Rygere er i stand til at holde sig vågne og arbejde koncentreret i mange flere timer end ikke-rygere - forudsat, at de kan ryge imens.

Rygere klarer sig til gengæld dårligere end ikke-rygere i forsøgene, når de ikke må ryge.

Allerede i 1960′erne lavede man sekstimers test i bilsimulatorer med rygere, ikke-rygere og ”afholdende” rygere. Forsøgene viste, at ”afholdende” rygere klarede sig dårligst, mens rygerne til gengæld klarede sig bedst af alle efter tre timer, hvor de ikke-rygende testpersoners koncentration brød ned.

I 1976 var der forslag fremme i USA om at forbyde piloter at ryge på fly af sikkerhedsmæssige årsager. Forslaget blev bremset, da den ledende forsker bag simulatorforsøgene, dr. Norman Heimstra, erklærede, at forskningen utvetydigt viste, at en kæderygende pilot ville være den bedste til at håndtere kritiske situationer i luften.

Mange senere forsøg har bekræftet dette. Man ved nu, at nikotinen er årsagen. Nikotin er meget velegnet til arbejdsbrug, hvilket i 2010 blev dokumenteret i en stor analyse af 48 højkvalitets nikotinforsøg, foretaget af USA-regeringens National Institute on Drug Abuse (2). Analysen er tilgængelig på webadressen www.klauskblog.dk.

Forskerne konkluderer, at nikotin øger hjernens præstationer markant på områderne hurtighed, fokus, opmærksomhed, arbejdshukommelse og motorik.

Et boost til hjernen

Det positive ”boost” af hjernen sker ikke kun ved rygning, men også ved brug af røgfri tobak, nikotinplastre og -tyggegummi - dog ikke i så høj grad som ved rygning, der er klart den mest effektfulde leveringsmetode af nikotinen.

Naturligvis kan ingen forlange, at piloter skal tage nikotin eller ryge for at opnå flysikkerhed, men der er stærke indikationer på, at stigningen i pilotfejl kan hænge sammen med rygeforbuddet.

Vi opfordrer til, at forholdet undersøges nærmere.

Man opnår uden tvivl større flysikkerhed ved at lade rygende piloter ryge, hvilket må være vigtigere end den moralske tilfredsstillelse ved at vide, at cockpittet er røgfrit.

————-

1. Forskerne er sikre: Tobak øger arbejdsevnen, Ipsen & Kjellerup. Klaus K blog, 2011

2. Meta-analysis of the acute effects of nicotine and smoking on human performance, Heishman, Kleykamp & Singleton. National Institute on Drug Abuse, 2010

————-

Bookmark and Share

Tags: , , , , , , , , ,

Send artikel Send artikel Print Print

Endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Klaus K
- journalist og sangskriver i
Danser med Drenge

Kommentarer?
Skriv i blog'en eller i FORUM

Følg Klaus K på andre medier:
Facebook

180 grader

Søg

Kategorier

Arkiv

Tidl artikler